Let the African adventure begin! 17-18 januari - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Tim Cevat - WaarBenJij.nu Let the African adventure begin! 17-18 januari - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Tim Cevat - WaarBenJij.nu

Let the African adventure begin! 17-18 januari

Door: Tim Cevat

Blijf op de hoogte en volg Tim

18 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Durban

Dinsdag 17 januari
En opeens was het zover, wat eerst maanden waren, werden weken, weken werden enkele dagen en voor ik het wist stonden Amber en Eelco voor de deur om mij naar Schiphol te brengen. Amber, zorgzaam als ze is en natuurlijk de eeuwige keukenprinses had zelfgebakken pizza en koffie mee. Niet de eerste combinatie die ik zelf bedacht zou hebben, maar desondanks geweldig lekker!
Na een drankje te hebben gedaan op het vliegveld en na het afscheid van Amber en Eelco te hebben genomen, kon ik in gaan checken. Aangezien ik twee keer over moet stappen en met Ethiopian airlines vlieg, kon ik thuis niet inchecken, maar moest ik dat op Schiphol doen en op het vliegveld in Rome opnieuw.
Op Schiphol ronddwalend had ik nog steeds niet het besef dat het eindelijk zo ver was. Dit gevoel kwam pas toen ik koukleumend in m'n zomerjasje stond te wachten in de luchtsluis/ vliegtuigtoegangsslurf (of hoe je zo'n ding ook maar noemt?) bij -5 Celcius om het vliegtuig te mogen betreden.
Bij het opstijgen kon ik tot mijn verbazing de Ziggodome onderscheiden door de grote tv- schermen aan alle zijden en ook de Arena was groot genoeg om te te zien.
Na een uur of twee landde het vliegtuig alweer in Rome waar ik mijn eerste overstap deze reis heb gemaakt. Hier moest ik eerst opnieuw inchecken en mijn bagage doorzetten naar de volgende vlucht. Na een poosje te hebben gechilled op het vliegveld op een grote groene sofa met geïntegreerde USB- poorten werd het weer tijd om verder te vliegen en nu naar Addis Ababe in Ethiopië . Aangezien het een nachtvlucht betrof hoopte ik wat slaap te kunnen pakken, maar daar dachten twee baby's heel anders over. Wat er in resulteerde dat ik nauwelijks een oog dicht heb gedaan, ondanks de op voorhand meegenomen oordoppen.

Woensdag 18 januari
's Morgens kwam ik aan in Ethiopië en wat een wereld van verschil! Zowel hoe het land er vanuit de lucht uitziet, maar bovenal de conditie en uitstraling van het vliegveld. Toiletten waarbij dixies in vergelijking luxe lijken en waar je niet bij een gate staat te wachten maar in een grote ruimte met een afzetlint als toegangspoort. Daarnaast was ik een van de weinige (telde vier andere) niet donkere mensen, wat een vreemde gewaarwording is.
Aangekomen in het vliegtuig bleken er veel plekken onbenut te zijn wat mij de mogelijkheid gaf om dwarsover te liggen met m'n benen opgetrokken, door gebruik te maken van maar liefst drie stoelen. Voor mijn gevoel hebben ze de grootste lol om mij in het vliegtuig gehad, want telkens wanneer ik ging liggen. Hoorde je het geluidje en begon het lampje te branden dat de gordels om moesten en dat je rechtop moest zitten.
Aangekomen in Durban heb ik me eerst omgekleed, want het was zo ontzettend warm! Daarna heb ik een Vodacom simkaart geregeld, wat mijn verblijf een stuk aangenamer maakt, omdat ik daardoor praktisch overal internet heb. Hierna had ik al snel de shuttlebus gevonden die mij voor 80 rand bij Happy Hippo backpackers kon afzetten. In de bus ontmoette ik Jonas uit Duitsland een aardige kerel die voor de eerste keer in Zuid- Afrika was. In Durban werd ik afgezet bij Happpy Hippo Backpackers. Hier had ik namelijk afgesproken met twee Franse meiden waarvan ik er een (Charlotte) vier jaar geleden heb ontmoet in Bratislava toen ik aan het liften was door Europa. Bij binnenkomst zaten Charlotte en Apolline al op mij te wachten. Erg leuk on hen te zien al was het ergens ook erg vreemd aangezien het in het geval van Charlotte lang geleden is dat we elkaar hebben gezien en ik Apolline alleen via Skype kende.
Samen zijn we een drankje gaan doen op de pier en het was gelijk erg gezellig! Hierna hebben we afgesproken met de Couchsurfing hosts, Heijn en Caroline, waar we de komende drie nachten zouden overnachten, wat ik in Nederland al geregeld had. Couchsurfing is een online platform waar je bijvoorbeeld uitgenodigd kunt worden om gratis bij mensen te overnachten. We hadden met Heijn en Caroline afgesproken bij de haven waar we samen zouden gaan eten.
Hier zijn we heengegaan met een Uber taxi (heel handig en goedkoop), maar aangekomen op de afgesproken plek konden we Heijn en Caroline alleen nergens vinden. Ook nam Caroline haar telefoon niet op, wat wij erg vreemd vonden aangezien ik al een aantal dagen met haar appte. Om het wachten wat aangenamer te maken, maar een biertje besteld en op een gegeven moment moest ik natuurlijk naar de wc. Toen ik terug kwam waren de meiden met twee mannen aan het praten, dus stelde ik mijzelf ook voor. Daarna zeiden ze dat we met hem mee zouden gaan en dat ze wat geregeld hadden. Ik snapte er op dat moment helemaal niks van, tot wij bij het het bakkie (Pick- up) kwamen. Daar was een andere man en toen ik mij voorstelde bleek het Heijn te zijn. Caroline was daar ook maar lag te slapen in de auto. Achterin het bakkie zijn we vervolgens naar hun huis gereden. Dit was echt heel vies, met een stuk of acht honden en een paar katten. Wel aardige mensen, maar de andere jongen die ons eigenlijk hostte in zijn tuinhuisje was alleen maar aan het woord waardoor je niet echt een gesprek kon voeren. Hij liet ons de kamer zien waar we zouden slapen en omdat er ook nog twee andere Couchsurfers waren, zouden we in totaal met z'n vijven om zo'n 9 vierkante meter slapen, praktisch op de grond, waar ik niet bepaald naar uit keek na een reis van zo'n 24 uur.
We zijn daarna eerst met z'n allen gaan eten bij een straattentje waar je veel voor weinig kreeg. Hierna zijn we terug gegaan naar het Couchsurfing adres en daar hebben we nog even samen buiten gezeten. Ik was alleen zo moe dat ik snel op bed ben gegaan. Ondanks de vermoeidheid kon ik niet in slaap komen. We sliep namelijk praktisch op de grond en er waren veel muggen. Geen goed begin van deze reis.

  • 23 Januari 2017 - 21:13

    Karin Bron:

    Wij zijn benieuwd naar jouw verhalen en foto's.

  • 23 Januari 2017 - 21:25

    Natasja Timmerman ( Juf Natas) :

    Leuk om jouw avontuur te kunnen volgen! Geniet ervan, Tim!

  • 23 Januari 2017 - 22:02

    Amber:

    Yes ik sta in je verslag! :D whoopwhoop! Wij willen meer foto's! :p

  • 23 Januari 2017 - 22:12

    Ariadne Meertens:

    Hallo Tim, Wat leuk om je weer te volgen. Geniet ervan en tot horens. Groetjes

  • 24 Januari 2017 - 00:55

    Annette:

    Hé lieverd, dit verslag is natuurlijk veel te summier! Wij zitten vol verwachting op foto's te wachten van bv walvishaaien!

  • 24 Januari 2017 - 04:15

    Jeanne:

    Ben het helemaal met Annette eens wel een beetje meer verhalen hoor. Dan maken wij het hier ook een beetje mee. Have a good time


  • 25 Januari 2017 - 19:45

    Gertjan Westerhof :

    Leuk om je zo te volgen Tim. Veel plezier

  • 27 Januari 2017 - 19:59

    Annette:

    Timothy, waar zit je? Laat weer even wat van je horen en zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Ik ben Tim Cevat, 24 jaar oud en woonachtig te Meppel.

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 131548

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 14 April 2017

Extended African Adventure - Southern Africa

17 Januari 2017 - 01 Februari 2017

Backpacking South- Africa and Mozambique

13 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Hitchhiken door Europa

24 Januari 2013 - 24 April 2013

South- Africa

Landen bezocht: