Een kort weekje Tafeni primary - Reisverslag uit Swartberg, Zuid-Afrika van Tim Cevat - WaarBenJij.nu Een kort weekje Tafeni primary - Reisverslag uit Swartberg, Zuid-Afrika van Tim Cevat - WaarBenJij.nu

Een kort weekje Tafeni primary

Door: Tim Cevat

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Swartberg

Maandag 4 maart – vrijdag 8 maart

Maandagmorgen werden we weer vroeg opgehaald door Alfred en naar de nieuwe boeren gebracht. Dit keer verbleven Maaike en ik de hele week bij Jeff, Murrell en Granny. Zij wonen vlakbij de school Tafeni waar we deze week lesgegeven hebben. Ook zij zijn farmers en hebben voornamelijk erg veel schapen. In tegenstelling tot de andere farmerwifes doet Murrell ook erg veel op de boerderij en zo was ze ook druk schapen aan het scheren toen wij arriveerde. Granny is de moeder van Murrell en 84 jaar oud. Zij doet alles nog zelf en is ontzettend grappig. Vertelt constant de meest bijzondere verhalen en is buitengewoon nuchter. Ik heb nog nooit iemand zo luchtig horen vertellen hoe ze een vinger is kwijt geraakt. Ik zal verder niet in detail treden. ;)

Naast de nieuwe boerenfamilie waar we deze week verbleven hadden we natuurlijk ook weer een nieuwe school waar we les hebben gegeven. Deze week waren we op de school Tafeni en tijdens de oriëntatieweek leek mij dit de minst leuke school waar we heen zouden gaan. Dit beeld bleek totaal niet te kloppen, want ik heb het erg naar mijn zin gehad. Dit ondanks dat het wel een vreemde week was.

Maandag hebben we vooral meegekeken en kennismakingsspelletjes met de verschillende groepen gedaan. Dinsdag heb ik lesgegeven aan grade 4, 5 en 6 om de lerares te laten zien hoe multigrading teaching werkt. Ondanks dat ik ook nog nooit drie groepen gelijktijdig les heb gegeven ging dit erg goed en naast de kinderen, was ook de lerares erg enthousiast.

Woensdag zou de pastoor langskomen voor Ash- Wednesday. De kinderen zaten allemaal al klaar in de kerk en zongen uit zichzelf allemaal liedjes. Dit vond ik erg bijzonder, omdat er steeds een meisje uit zichzelf begon te zingen en de rest dan meezong. Dit meisje kon heel zuiver zingen en het was een genot om naar te luisteren. Later dan de bedoeling was kwam de pastoor binnen en begon de dienst. We verstonden hier helemaal niks van, omdat de hele dienst in Xhosa was, maar toch vond ik het erg leuk om een keer bij een dergelijke dienst aanwezig te zijn. Aan het einde van de dienst moesten de kinderen een voor een naar voren komen en veegde father John bij elk kind as op het voorhoofd. Maaike en ik hebben als allerlaatste ook as op ons voorhoofd gekregen en dit was wel bijzonder om een keer te ervaren.

Woensdagavond gingen we eten bij de club. Dit is een clubgebouw dat de boeren hier in de buurt gezamenlijk beheren. Eens in de maand vergaderen de boeren hier en na afloop eten ze hier dan samen. Elke keer kookt een van de famerwifes dan een complete maaltijd en deze keer was het toevallig de beurt van Murrell. Het zat Murrell alleen niet echt mee, want het weer veranderde erg snel en dit gaat meestal gepaard met onweer. Ik heb het nog niet eerder genoemd, maar wanneer het onweert valt de stroom hier om de haverklap weg. Dat is erg vervelend wanneer je net lam in de oven wilt bereiden voor zo’n 20 mensen en voor Murrell kon het dan ook niet op een slechter moment zijn dan nu. Gelukkig zijn ze hier in Zuid- Afrika wel gewend dat geen enkele dag hetzelfde is en het duurde dan ook niet lang voordat Jeff de braai aangestoken had en het lam hier op lag te sudderen. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en hebben we heerlijk gegeten op de club.

Donderdag hadden ze healthday op Tafeni wat inhield dat er weer allemaal verpleegkundige kwamen die verschillende testen met de kinderen deden. Dit keer werden er alleen geen kiezen getrokken, wel kregen ze preventief een drankje tegen wormen. Na de break mochten alle kinderen alweer naar huis, omdat de leerkrachten naar een bijeenkomst in Kokstad moesten.

Vrijdag was een erg korte dag, aangezien we vroeg opgehaald werden. Maaike en ik hebben nieuwe materialen geïntroduceerd bij grade 1, 2 en 3 en vooral het bouwen met de blokjes vonden ze erg leuk. Een echt afscheid hebben we niet gehad, omdat het andere groepje studenten komende week naar deze school gaat en zij voor ons allemaal afscheid nemen. Jammer genoeg was dit een weinig effectieve week, waarin veel gebeurde, maar weinig tijd was om les te geven.

Vanavond gaan we uit eten in de buurt van de Baildon waterfalls samen met Anne en Piet. Ik ben erg benieuwd wat ik daarvan moet verwachten. Zondag gaan we naar een gamereserve, waar ik erg naar uitkijk. Hopelijk zien we daar eindelijk wat meer dieren in het wild!

  • 09 Maart 2013 - 16:49

    Anoniem:

    heey lees mij bericht op het verslag: afscheid Charlton!!
    PS. reageer er ook ff op

  • 10 Maart 2013 - 12:14

    Suzanne:

    Hoi Tim,
    Heel leuk om jouw reis ervaringen te kunnen lezen.Grappige foto ''zoek de baviaan!''.Zo'n andere "wereld ' is
    vast een verrijking van je wereldbeeld.We hebben je kaartje ontvangen en bij ons bezoek aan oma (ze ligt nu in Nijmegen) haar de groeten van jou gedaan.
    Veel liefs,je moeder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Ik ben Tim Cevat, 24 jaar oud en woonachtig te Meppel.

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 131512

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 14 April 2017

Extended African Adventure - Southern Africa

17 Januari 2017 - 01 Februari 2017

Backpacking South- Africa and Mozambique

13 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Hitchhiken door Europa

24 Januari 2013 - 24 April 2013

South- Africa

Landen bezocht: